niedziela, 30 czerwca 2013

SZPARAGI POD BESZAMELEM





Szparagi, ach szparagi…szkoda, że tak krótko, świeże, jesteście z nami. Dużo witamin, ładny wygląd, smakowity smak. Cóż więcej potrzeba? Wszystko co najlepsze mają w sobie.
Pyszne są same, ale…ja dzisiaj zaproponuję Ci szparagi pod beszamelem. I choć pyszne są same w sobie, to mam nadzieję, a właściwie jestem pewna, że pod beszamelem zasmakują Ci tak, jak zasmakowały moim najbliższym.
Są dwie odmiany szparagów, jasne, kremowe i zielone. Obie te odmiany są wspaniałe, choć zielone są wątlejsze i delikatniejsze.
A teraz serdecznie zapraszam do zrobienia razem ze mną „szparagów zapiekanych pod beszamelem otulonych kołderką z sera żółtego” :)

INFORMACJA O SZPARAGACH!


Szparagi to bogactwo wielu cennych składników odżywczych.  Zawierają znaczne ilości kwasu foliowego, co jest bardzo cenne dla kobiet będących przy nadziei. Są one również cennym źródłem przeciwutleniaczy chroniących organizm przed wolnymi rodnikami m.in.: witaminy C, witaminy E, β-karotenu. Dla kobiet są one, szparagi, bardzo cenne, gdyż wykazują korzystne działanie na skórę. Warzywa te zawierają również niewielkie ilości witamin z grupy B (witaminę B1 i B2). Dostarczają również naszym organizmom mnóstwo cennych składników mineralnych: wapnia, fosforu, magnezu, potasu, sodu oraz niewielkich ilości żelaza.

Związki chemiczne zawarte w szparagach m.in. asparagina (aminokwas endogenny), działają pobudzająco na pracę nerek i regulują gospodarkę wodną organizmu ludzkiego. Szparagi mają właściwości przeczyszczające i moczopędne. Nasze babcie specjalizujące się w medycynie ludowej, stosowały szparagi jako środek tonizujący,  uspakajający  oraz  środek  do  leczenia  zapalenia  nerwów
i reumatyzmu oraz przy zaburzeniach wzroku, bólach zębów i wielu innych schorzeniach.

Niestety szparagi zawierają również związki purynowe, które mogą powodować gromadzenie się kwasu moczowego w organizmie. Dlatego warzyw tych powinny wystrzegać się osoby chorujące na dnę moczanową. U niektórych osób szparagi powodują również wzdęcia.



SZPARAGI POD BESZAMELEM

Składniki:
  • szparagi
  • sól, cukier
  • masło
  • bułka tarta
kliknij tutaj    Sos beszamelowy    


Szparagi dokładnie umyj, usuń zdrewniałą końcówkę i obierz.
Zagotuj, proszę, wodę, dodaj do niej sól i cukier i gotuj białe około 20 minut, a zielone około 15 minut.
A tak naprawdę do miękkości, bo to jest uzależnione od wielkości tych smakowitych patyczków.
Naczynie żaroodporne wysmaruj masłem i oprósz bułką tartą lub kaszą manną. Do tego naczynia włóż ugotowane szparagi, zalej je sosem beszamelowym, wyłóż plastrami żółtego sera lub startym żółtym serem i zapiekaj w piekarniku podgrzanym do temperatury około 150 – 160 stopni przez 10 minut.
Wyjmij i z wielkim smakiem, tak jak my, „pożryj” te cudeńka.
Smacznego!