piątek, 7 czerwca 2013

KAPUSTA PRZYMUSZANA





Kapusta przymuszana zawsze się sprawdza, a najbardziej się sprawdza, kiedy zostaje sparzona kapusta po gołąbkach. Doprawiana na różne sposoby, z różnymi dodatkami, trochę przypominająca bigos i może właśnie dlatego tak bardzo ją lubimy.
Mistrzynią w robieniu tej kapusty była moja Babcia Władzia. Ona to dopiero gotowała. Wszystko zapięte na ostatni guzik, odpowiednio doprawione. Potrafiła stworzyć najpyszniejsze delicje świata z niczego. Przeżywszy II wojnę, nauczona nie wyrzucać jedzenia, przyrządzała same smakołyki.
Kiedyś zrobiła, Babcia, przepyszne danie przypominające jajecznicę. Zjadłam z tak ogromnym smakiem, nie wiedząc co mam na talerzu. Najedzona, wychwalająca pod niebiosa posiłek zamarłam, kiedy Babcia powiedziała mi, że pożarłam właśnie…móżdżek cielęcy. Najpierw zrobiło mi się dziwnie, potem słabo, następnie niedobrze, ale koniec końców czując smak w ustach uśmiechnęłam się dziękując za strawę.
Nikt nigdy, potem czegoś takiego nie przyrządził, a ja, sierota, nie spisałam przepisu:(((
Babcia była też mistrzynią galaretek owocowych. Oooo…smaki dzieciństwa!!! Najlepsze były porzeczkowe – białe, czarne i czerwone, wiśniowe i najlepiej smakowały zimą. Zawsze można było też wyszperać, w babcinej spiżarni, wiśniowe konfitury do herbatki, yhmmm…i to wszystko miało podwójną wartość smakową, ponieważ wszystkie te delicje przyrządzane były z owoców z ogródka, babcinego ogródka, rzecz jasna.
Rozmarzyłam się…
Ale wracając do kapusty to bardzo serdecznie namawiam to ugotowania tej jarzyny, bo to jest taki przysmak, który można zrobić o każdej porze roku. Pyszna jest z młodej kapusty, oj pyszna!


KAPUSTA PRZYMUSZANA

Składniki:
  • kapusta biała
  • masło
  • 1 duża cebula
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • pęczek koperku
  • 1 duże kwaskowe jabłko
  • sól i pieprz do smaku
Kapustę opłucz i poszatkuj, zalej wodą i duś pod przykryciem i na małym ogniu do miękkości.
Cebulę obierz i drobno posiekaj, zeszklij na maśle i dodaj do miękkiej już kapusty. Dopraw do smaku solą i pieprzem. Posyp mąką. Wszystko bardzo dokładnie wymieszaj, tak żeby z mąki nie powstały grudki. Dodaj jabłko starte na tarce o grubych oczkach, posiekany koperek. I to wszystko.
Uwaga! Kapusta najlepsza jest, kiedy zasmażkę zrobisz na maśle. Jak to mawiała moja Babcia, kapusta nie lubi oleju i oliwy, tylko masło!!!
Życzę smacznego i zadowolenia z tegoż przepisu.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz